Przypomnijmy, że LOT skutecznie dąży do osiągnięcia trwałej rentowności. Na koniec sierpnia przekroczył w ujęciu narastającym próg rentowności. Oznacza to, że po latach strat spółka zarabia na działalności podstawowej, czyli na lataniu.
„W porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku osiągnęliśmy wynik o około 100 milionów złotych lepszy. Konsekwentnie realizujemy nasze założenia i podtrzymujemy roczną prognozę finansową. Zgodnie z Planem Restrukturyzacji, który zaakceptowała Komisja Europejska, mamy osiągnąć w 2014 roku zysk na działalności podstawowej na poziomie mniej więcej 70 milionów złotych. Firma ponosi kolosalny wysiłek, aby skutecznie się zrestrukturyzować. Poprawa naszej efektywności jest widoczna w każdym elemencie działalności, co doceniają zarówno nasi pasażerowie jak i partnerzy biznesowi. Osiągnięcie progu rentowności to wyłącznie działania spółki. W tym roku nie pomagają nam żadne czynniki rynkowe – typu ceny paliwa lotniczego czy kursy walutowe, co w niewielkim stopniu miało miejsce w roku ubiegłym” – mówi Prezes Zarządu PLL LOT, Sebastian Mikosz.
Już w 2013 roku LOT poprawił swoje wyniki finansowe. Zakończył ubiegły rok niewielką stratą na działalności podstawowej – w wysokości zaledwie ok. 4 milionów złotych. Był to wynik i tak o 138 milionów złotych lepszy od zakładanego w Planie Restrukturyzacji. 2013 rok był też pierwszym od lat, w którym LOT odnotował zysk netto. Wyniósł on 26 milionów złotych.
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną dla LOT-u! >>
W związku z poprawiającą się sytuacją LOT w dalszym ciągu finansuje trudny proces restrukturyzacji wyłącznie z własnych środków. Co najmniej do końca września nie wystąpi więc o drugą transzę pomocy publicznej, mimo, że zgodnie z Planem powinien to zrobić w sierpniu ubiegłego roku. Wiadomo również, że wysokość drugiej transzy będzie ostatecznie niższa od zakładanej.
Pod koniec lipca tego roku Komisja Europejska podjęła pozytywną decyzję w sprawie LOT-u. Zaakceptowała Plan Restrukturyzacji i uznała, że pomoc publiczna została udzielona zgodnie z prawem. Proces restrukturyzacji spółki kończy się formalnie pod koniec 2015 roku. Do tego czasu LOT nie może otwierać nowych połączeń. Pierwsze z nich – zwłaszcza długodystansowe – zamierza jednak ogłosić już na początku przyszłego roku. Obecnie dopracowywana jest długoterminowa strategia firmy.





